3 pasi pentru gestionarea stresului


3 pasi pentru gestionarea stresului



















Este epidemie...epidemie de stres, care de cativa ani se raspandeste incredibil: lucram in companii multinationale, banci, firme mici sau mari, ne aprovizionam din supermarketuri, avem de-a face cu administratii locale, pierdem ore in trafic...nu scapa nici o zona ... alergam cat tine ziua sa indeplinim sarcini, sa facem fata, sa fim competitivi.


Te regasesti si tu?
Probabil ca nu ai scapat de stres. Buze subtiate, privire agitata, respiratie superficiala si rapida, ganduri care nu se termina, agitatie. Il recunosti?


Atunci cand starea de suprasolicitare se prelungeste, ne consumam resursele de energie pentru a face fata, iar sistemul imunitar incepe sa nu mai reactioneze adecvat. Iar aceasta suprasolicitare se regaseste in stilul de viata si munca pe care majoritatea dintre noi il avem: timp insuficient, necesitatea de a indeplini mai multe sarcini simultan, dezordinea de pe birou, șeful care țipă, targeturile prea mari, competitivitatea, mailuri multe a care trebuie sa raspunzi, informatii zilnice (deseori cotradictorii) cu care esti bombardat,  sau colegii care te sapa.

Care sunt efectele pe termen scurt ale stresului?

- dificultati de concentrare, nervozitate, neliniste

- dereglari ale memoriei

- ganduri repetitive privitor la o situatie (nu poti scapa de analiza interioara despre acea situatie)

- dezorganizare

- dificultati la cerinte usoare

- oboseala cronica

- extenuare

- aparitia cosmarurilor

- incordarea muschilor la nivelul cefei

- dureri de cap, ceafa, spate

- scrasnitul din dinti

- zvacnirea anumitor muschi din corp

- senzatii de arsura sau dureri de stomac, nod in gat, genunchi inmuiati, palpitatii, transpiratia mainilor, ameteli

- predispozitia la infectii

- stare de teama, nesiguranta

- atitudine negativa, nervozitate, iritabilitate

- stari depresive

Te regasesti?
Ups...esti acolo, in plin stres. Pot sa iti spun insa ca e momentul sa inveti sa il gestionezi, inainte ca sistemul imunitar sa se dea peste cap, sa apara boli, sindromul burn out sau depresia. Tot ce ai e facut e sa inveti sa recunosti din timp semnalele pe care corpul le transmite si sa iei masuri.
Asa ca opreste-te din a te plange si treci la actiune.


Dar
ce este stresul si de unde apare?


Am simplificat pentru tine definitia stresului (pentru ca nu doresc sa iti rapesc din putinul timp pe care il ai):  
Stresul este diferenta intre cerintele fata de tine si ceea ce crezi despre resursele pe care le ai pentru a indeplini acele cerinte (incredere, capacitati, timp, bani etc.).


Asadar, daca vrei sa gestionezi stresul: ori scazi cerintele, ori cresti resursele ori schimbi perceptia despre situatie :).


Citeste mai jos cei 3 pasi generali de gestionare a stresului. Ai mai jos si un mic exercitiu, pe care eu il fac deseori, atunci cand nu stiu stiu sigur ce am de facut intr-o situatie dificila.


1.
Fa un echilibru intre capacitatile pe care le ai si sarcinile de indeplinit (optimizeaza-ți incarcatura de sarcini in mod cat mai realist si incadrat in timpul pe care il ai la dispozitie)

- nu cere mai mult de la tine decat e omeneste

- invata sa spui NU, preluand exact atatea sarcini de cate esti convins ca poti sa le realizezi fara stres

- stabileste prioritati (ai putea chiar sa iti pui intrebarea Ce e important pentru mine in aceasta situatie?)

- nu pierde din vedere scopurile

- nu trebuie sa fii o masinarie de trimis e-mailuri, fa o selectie a acestora

- nu fa nimic din obligatie

- ai curajul de a-i dezamagi uneori pe ceilalti

- deseori noi suntem singurii care cerem mai mult de la noi (sa fii mai bun, sa progresezi, sa fii bine vazut, sa le stii pe toate etc.), asadar stai de vorba cu tine si convinge-te sa iti fii prieten nu dusman. Daca tu nu te apreciezi suficient, cum ai vrea sa o faca altii?

2. Creste-ti resusele
(stresul apare cand resursele se epuizeaza):

- fa exercitii de relaxare zilnice, meditatie sau orice iti este potrivit

- renunta la cafea, alcool, tutun

- inventeaza-ti un regim alimentar echilibrat

- pastreaza-ti orele de somn de care ai nevoie. Corpul are nevoie de refacere, mintea are nevoie de timp sa aseze informatiile pe care le-ai acumulat

- fa pauze, chiar si pauzele mici inseamna foarte mult. Ar fi ideal daca la fiecare 90 de minute ai face 15 minute pauza.

- crește-ti treptat cunostintele de specialitate(cursuri, carti etc), pentru a fi in tema cu ceea ce ai nevoie pentru realizarea sarcinilor. Asta iti va da mai multa incredere in cunostintele tale si vei castiga timp atunci cand indeplinesti sarcinile. Ai rabdare cu tine, e normal sa devii din ce in ce mai bun....in timp :)

- investeste in tine pe calea dezvoltarii personale (s-ar putea sa aflii ca ai mai multe resurse decat crezi ca ai si ti-ai creste increderea in fortele proprii)...vezi mai multe aici

- constientizeaza-te (felul in care te simti si comporti in diversele situatii) si redefineste-ti scopurile personale

- invata sa te apreciezi, fara a fi nevoie sa faci totul perfect
Cursurile pe care le avem sunt perfecte pentru aceasta parte. Vezi mai multe.

3. Schimba modul in care percepi situatiile stresante
- disociaza-te de problema. Situatia e cum e, poti sa o rezolvi mai repede sau mai incet. Sunt lucruri care nu depind de tine, ele se intampla pur si simplu. Si hai sa iti spun ca avem cu totii probleme, ca nu exista nimeni fara. Asta e o buna dovada ca esti viu.

Iti propun in acest sens urmatorul exercitiu de disociere:

Stand aici pe scaun, inchide ochii pentru cateva clipe si alege o situatie care iti produce griji, ganduri, stres. Lasa filmul mintal referitor la aceasta situatie sa curga, ca si cand te-ai afla acolo ...  observa detaliile... felul în  care  te  manifesti…. corpul tau fizic….felul in care actionezi sau vorbesti.... gandurile tale… credintele pe care le ai referitor la aceasta situatie sau modul de comportament ….valorile tale implicate in această situatie….


Cand ti-ai raspuns la toate acestea, ridica-te repede si fa 4-5 pasi. Inspiră profund de câteva ori, scutură-te putin, spune-ti numarul de telefon de la coada la cap, apoi priveste scaunul din afara, ca si cand ai fi un observator de pe strada, imaginandu-ti ca acolo pe scaun esti tu (ca o alta persoana) cu acele ganduri si griji.


Ce sfaturi i-ai da acelei persoane de pe scaun referitor la acea situatie ? Ce ai putea sa-i spui referitor la comportament, felul de gandi etc.?


Acum, aseaza-te din nou …ești tu din nou. Observă cum sunt sfaturile primite....cum se schimba situatia....ce vrei sa faci diferit.... cum te face sa te simti....


Astept sa imi povestesti ce schimbari ai facut.
 


Trateaza cu seriozitate problema stresului, pentru ca nu se arata zile mai linistite, iar in aceste conditii, managementul stresului inseamna de fapt managementul propriei vieti.


Iar daca vrei mai mult, te astept la cel mai eficient si intens curs de dezvoltare personala - NLP Practitioner, pe care il incepem in Timisoara (1 aprilie) si Bucuresti (22 aprilie).
 

In 7 luni vei fi expert in gestionarea stresului si a vietii. Gasesti detalii aici:

Curs NLP Practitioner - Timisoara, 1 aprilie 2016 
Curs NLP Practitioner - Bucuresti, 22 aprilie 2016