Patternurile limbajului hipnotic


Patternurile limbajului hipnotic

Prin definitie, limbajul hipnotic are scopul de a induce transa hipnotica. Transa hipnotica reprezinta o stare de atentie sporita, iar limbajul hipnotic are rolul de a focusa atentia si de a o indrepta spre interior. Interesul pentru limbajul hipnotic a crescut in paralel cu interesul pentru munca lui Erickson care a fost pionierul abordarii indirecte a hipnozei. Inainte de Erickson, subiectilor li se spunea ce trebuie sa faca si sa simta, utilizand sugestii directe precum „Iti este foarte somn...“. Cu toate ca aceasta abordare functioneaza foarte bine pentru unii oameni, Erickson si-a dat seama ca majoritatii oamenilor nu agreeaza sa li se spuna ce sa faca si astfel vor rezista acelor tip de sugestii directe.

Pe langa aceste aspecte realitatea interna si proprie a clientului nu corespunde intotdeauna cu continutul sugestiilor foarte specifice. Psihoterapeutul poate sa spuna ca te relaxezi pe o plaja fumoasa, cu nisip fin , dar poate in imaginatia ta plaja este formata din pietris sau poate ai avut o experienta neplacuta pe plaja si astfel, aceasta nu reprezinta un loc in care te poti relaxa. In orice caz, discrepanta dintre ceea ce ti se transmite si ceea ce se petrece in imaginatia ta este mare si afecteaza transa hipnotica, orice sugestie utila fiind pierduta, ignorata sau refuzata.

Comparativ cu limbajul direct, cel indirect este format si structurat in asa fel incat clientul isi indreapta atentia spre interiorul lui unde sunt cautate cele mai bune sensuri si intelesuri ale sugestiilor transmise. In limbajul indirect, sugestia „Iti este foarte somn...“ se transforma in „poate in timp ce stai in acest fotoliu, ascultand vocea mea, observi un sentiment placut de somnolenta“. Nimeni nu poate sa contrazica o astfel de afirmatie. In limbajul ericksonian nu se folosesc sugestii in care ti se spune sa simti sau sa faci un anumit lucru. Singura modalitatea de a afla ce simti este sa iti focusezi atentia in interior pentru a descoperi ce sentimente experimentezi.

Deasemenea, limbajul hipnotic indirect este permisiv, ceea ce inseamna ca interpretarile pe care le da clientul sugestiilor sunt multiple, clientul avand posibilitate sa se opreasca la cele care i se potrivesc cel mai bine. Astfel sugestia „te relaxezi pe o frumoasa plaja aurie cu nisip fin“ devine „a existat la un moment dat, in viata ta, un loc unde te-ai simtit complet relaxat si calm. Ma intreb daca poti sa accezi acest loc?“.

Exista o serie de elemente lingvistice care contribuie la formarea limbajului permisiv si la focalizarea atentiei spre interior. De exemplu, serile aprobative, adica o serie de intrebari la care clientul nu poate raspunde decat cu „Da“. Scopul serilor aprobative este inducerea unei stari de acceptare. De exemplu, „te afli astazi aici, stai in acest scaun, asculti sunetul vocii mele si incepi sa simti o usoara si placuta stare de relaxare“.

Un alt element specific limbajului permisiv sau ericksonian sunt truismele. Acestea sunt enunturi care desemneaza comportamente foarte frecvente si foarte greu de negat. De exemplu, „ Stii deja cum sa te relaxezi, nu-i asa?“ Acel „nu-i asa?“ de la sfarsitul propozitiei face ca afirmatia pe care o precede sa fie mai putin directa si mai usor de acceptat.
Deasemenea, intalnim si iluzia alegerii. De exemplu, „Te relaxezi acum sau poate intr-un minut?“, presupunandu-se astfel ca stare de relaxare apare, singura intrebare fiind legata de moment. Terapeutul face apel si la cuvinte generale precum „calm“, „relaxare“, „amintiri“, „sperante“ , acestea devenind semnale pentru activarea propriilor experiente ale clientului, creendu-se doar un cadru general.

Toate aceste tehnici si altele asemanatoare au scopul de a creea starea de transa, care face ca inconstientul nostru sa fie mai disponibil in ceea ce priveste primirea de informatii noi. Limbajul hipnotic implica si transmiterea informatiei intr-o forma pe care inconstientul sa o accepte. Confuzia deliberata si ambiguitatea, metaforele, analogiile, povestile toate sunt forme care cosmetizeaza mesajul in asa fel incat sa fie acceptat de catre inconstient.