10 metode simple de gestionare a anxietatii in vremuri de criză

24 martie 2020

Ți-am pregătit 10 metode de gestionare a anxietății, în contextul în care pandemia de coronavirus ne-a afectat viața zilnică și rutina cu care eram obișnuiți și ne-a încărcat cu o stare de nesiguranță, deoarece lucrurile se schimbă în ritm alarmant, nu știm la ce să ne așteptăm și implicit, nu putem să ne pregătim pentru ce urmează. Odată cu această pandemie s-a declanșat o criza economică la care nu poți să nu te gândești. Și dincolo de astea apar informații care deseori sunt contradictorii, teorii conspiraționiste, exagerări, lupte între grupuri de oameni care susțin vaccinarea sau sunt împotrivă, temeri de oamenii din preajmă etc. Toate contribuie și mai mult la starea generală de anxietate.

Frica și anxietatea, este de fapt si mai grava decat virusul in sine, pentru ca se extinde mai repede decât un virus, e ca un fel de val de energie care ne curpinde pe toți, și poate avea efecte mai nocive asupra organismului.

Fiecare reacționează diferit la situațiile stresante, iar stresul în asemenea momente aduce:
  • Teamă și îngrijorare legată de propria sănătate și sănătatea celor dragi
  • Modificări ale somnului sau a modului de mâncare
  • Dificultate de somn sau de concentrare
  • Înrăutățirea problemelor de sănătate în sitația existenței unor probleme cronice
  • Utilizarea crescută de alcool, tutun sau alte medicamente
  • Tensiune musculară
  • Creșterea pulsului și modificarea respirației
  • Uscaciunea gurii etc.

Confruntându-se cu stres și anxietate, organismul nostru își direcţionează o  mare parte din energie pentru a alimenta instinctul de supravieţuire, iar dacă suntem o perioada îndelungată stresați, ne rămâne tot mai puțină energie pentru regenerarea celulară. Prin urmare, ne scade sistemul imunitar și energia care ar trebui să fie folosită pentru a apăra sănătatea noastră este canalizată pentru a ne apăra de iluzii și nicidecum să gestioneze anxietatea.

Iată câteva sfaturi care te pot ajuta în procesul de gestionare a anxietății în vremurile acestea de criză:
1. Evită noutățile legate de sănătate.

Chiar dacă vrei să fi mereu la curent, când ai anxietate, nevoia de a verifica și citi ultimele noutăți poate deveni compulsivă, alimentând anxietatea. Încearcă să ai o detoxifiere de la știri sau să îți aloci o anumită oră pe zi pentru citirea sau vizionarea știrilor. Dacă ești într-adevăr îngrijorat că se poate întâmpla ceva crucial, poți ruga prietenii și familia să te contacteze în caz de situație de urgență.

2. Lasă și telefonul deoparte și fă alte activități!

Poate să pară ciudat, dar deconectarea de la Facebook și alte rețele de socializare timp de o jumătate de oră nu îți va face rău. Chiar dacă telefonul nu este cauza principală a anxietății, un „bombardament” de știri legate de COVID-19 nu ajută.

3. Creează ceva cu mâinile tale.

Poți găti sau coace, poți face un puzzle, poți lucra în grădină sau curte (dacă stai la casă), poți face un obiect decorativ, poți picta, poți face un lanț cu mărgele etc. Orice ai alege, încearcă să te concentrezi cu adevărat pe ceea ce faci, în loc să-ți lași mintea să rătăcească. Nu are importanță dacă nu va iesi ceva perfect – bucură-te doar de proces!

4. Fă mișcare!

Exercițiile fizice te pot ajuta să redirecționezi energia nervoasă, să scoți adrenalina din sistem și să canalizezi panica în altă parte. Apropo, dansul în sufragerie se pune ca exercițiu!

5. Căutarea unor simptome este de evitat. „Doctor Google” nu este și nu va fi niciodată prietenul tău, mai ales nu atunci când suferi de anxietate.

Deci, nu căuta simptome pe Google, pentru că nu vei face altceva decât să agravezi lucrurile.

6. Încearcă o tehnică de contracarare a gândurilor negative.

Dacă ai un gând rău care persistă, confruntă-l cu o contra declarație rațională. De exemplu, dacă gândul care te macină este ceva de genul „Toți cei pe care îi iubesc vor fi infectați”, îl poți contracara cu o afirmație: „De fapt, majoritatea persoanelor infectate au șanse foarte mari de a se recupera complet”.

7. Chiar dacă ești nevoit să stai fizic departe de oameni, nu te izola complet.

Nu uita că există internet și e important să rămâi conectat social cu prietenii sau familia. Suntem în situația aceasta neplăcută împreună și ajută să discuți deschis cu cei apropiați, să îți expui stările interioare și îngrijorările și să primești susținerea lor.

8. Mediteaza in fiecare zi. 15-20 de minute pe zi îți pot îmbunătăți imediat starea.

Dacă nu ai meditat niciodată, ține aproape de noi, urmarește-ne pe facebook pentru că vom avea meditații ghidate online. Poate fi suficient să te așezi confortabil, în liniște cu ochii închiși și să urmărești respirația. Sau să repeți în mintea ta o rugăciune. Dacă nu ai răbdare, poți găsi pe internet meditații frumoase.

9. Exersează starea de prezență.

Fii atent la ce vezi, auzi, simți, miroși sau guști. Fă asta continuu, indiferent de ce activitate faci.

10. Fă un jurnal în care in fiecare zi să scrii cate 2-3 pagini, cu tot ceea ce îți trece prin cap.

Seara, notează în el minim 3 lucruri pentru care ești recunoscător în acea zi. Educă-ți astfel mintea de a căuta și elemente pozitive. Pe de altă parte, recunoștința ridică propria vibrație.

 

Ai grija de tine și învață să fii conștient de propria persoana. E un moment bun de întoarcere la sine. Și ține aproape de noi, in curand vom scoate un Ghid de supravietuire pe perioada pandemiei.